Fotoguide - Kamerainställningar

Hejsan allesammans!

 Tänkte att jag kunde publicera en ny fotoguide. Denna gång tänkte jag att den skulle handla om vilka program som är bra att andvända.

Okej, mim favorit inställning på kameran är Macro.
 
Jag har flera gånger fått frågan: "Vad är macro?". Jo, nu ska jag svara på det så gått jag kan. Macro är ett närbildsprogam. Det gör alltså att vissa saker i bilden blir skarpa och vissa suddiga. Med en digital kompaktkamera går det inte att styra så bra hur suddigt det ska bli och vad som ska vara skarpast, men det går med en systemis (om man vet hur man gör) jaja, tillbaka till ämnet. Macro symbolen är vanligtvis formad som en blomma och finns lätt åtkomlig, oftast som en knapp på kameran. Haha jag menar så att man inte behöver då in långt i en meny eller så.

Inställningen, alltså till exempel Auto, är på min kamera inställd på P (som står för Prograumatik). Med det menas att du själv kan ställa in till exempel Iso och blixtstyrkan.

Blixt är inge bra att andvända i bilder, om du inte fottar människor innomhus, då kan blixt vara bra ibland. Men fottar du till exempel en närbild så blir det hel knasigt om du sätter på blixt. Då kommer nämligen macrofunkitonen få sämre inverkan. Haha bra sagt där Anna XD Undra om någon förstod!? Men jag tror att alla förstod att blixtar är sumpiga!

För att fokusera håller du in avtryckaren till hälften. Då kommer det komma upp antingen en grön ruta eller en gulruta (i alla fall för mig, men det kan vara olika för alla kameror). Om rutan är grön så kommer bilden att bli skarp, om du inte rör kameran förståss. Om rutan (en liten ruta i mitten av skärmen som inte kommer med i bilden) däremot är gul så kommer bilden att bli kornig eller suddig när den kommer i ett större format. Så glöm inte att kolla in färgen innan du tar en bild!

Nu ska jag göra lite annat. Hoppas ni lärde er mycket! Pussar och kramar <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback