Pluggar SO

Hejsan allesammans!

 Sitter på mitt rum just nu och pluggar SO, eller rättaresagt... jag ligger på mattan och läser lite i boken. menmen... just nu läser jag om fattiga kvinnor och aids. För er som inte har någon aning om vad jag pratar om så håller vi just nu på med "Världen idag och imorgon" på So:n, och det innehåller bland annat fattigdom.

 Visste ni att från början var medellivslängden i Botswana (ett land i Afrika) 70 år, men efter det att Aids har börjat sprida sig har den sjunkit till 40 år. I sydafrika har ungefär 5 miljoner sjudommen Aids, och landets totala befolkning är runt 43 miljoner.

 Visste ni även att år 2000 gjordes det en beräkning med resultatet att 113 miljoner barn inte gick i skolan, och majorieten av dem var flickor. Samma år räknades det även ut att nästab 900 miljoner vuxna inte var läs- och skrivkunniga. Två tredjedelar av de var kvinnor, alltså 600 miljoner.

 USCH! Jag tycker att det är hemskt att läsa om allt elände som finns i världen. Eller det jag precis skrev är inte så farligt, men det står så himla mycket saker som man nästan börjar gtråta av. Jag tycker verkligen att det är bra att ta upp sådanna här saker i skolan. Då får kanske fler personer upp ögonen för vad som egentligen sker i vår värld!

 VAD TYCKER NI??

Men nu måste jag pluga vidare. Förlåt för ett bildlöst inlägg. Pussar och kramar <33

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback